dijous, 1 de març del 2018

Què cal tenir en compte a l'hora d'escriure un text. Adreçat a tot l'alumnat


D’acord amb les competències bàsiques, els ítems avaluables en un text i que tot professor té en compte a la seva matèria de llengua són els següents:

D’entrada escriure el mínim de paraules demanat. Les paraules repetides descomptarien un cop. Els apòstrofs comptarien com un mot. Posteriorment, el text serà corregit d’acord amb els principals ítems: adequació, coherència, cohesió, lèxic, ortografia, morfosintaxi, presentació.




.Adequació (A)

-El tractament és adequat.
-Aconsegueix el propòsit comunicatiu.
-Empra llenguatge específic.
-Hi ha variació dialectal.
-Manté el registre al llarg del text.
-No conté ambigüitats.

Són errors d’adequació:

-No adequar-se a les convencions del text sol·licitat (narració, carta, opinió...).
-El text es desvia del tema o de l’objectiu, fa servir una varietat o un registre poc adequat a la situació, al propòsit o al destinatari.
-El text barreja dos o més registres de nivell de formalitat diferent.



.Coherència (R)

-Dona la informació clara i ordenada.
-El text mostra una estructura textual: introducció, desenvolupament i desenllaç.
-El tema del text es desenvolupa correctament.

Són errors de coherència:

-Mancances en l’estructura del text, com ara que estigui clarament desordenat o que hi falti la introducció o la conclusió.
-Manca clara d’unitat temàtica, contradiccions, idees repetides innecessàriament o informació irrellevant.
-El contingut és confús i costa de seguir la progressió de les idees.



.Cohesió (S)

-Les idees apareixen relacionades de manera lògica i ben connectades.
-Al text apareixen recursos de cohesió: connectors, sinònims, pronoms.
-L’estil del text és clar i no repeteix idees.
-La puntuació del text és adequada.


Són errors de cohesió:

-Absència de connectors al llarg del text.
-Connectors erronis o poc adequats que dificulten la comprensió d’algunes idees.
-Estil poc clar o repetitiu per mal ús dels recursos anafòrics. Manca de pronoms necessaris o pleonasmes.
-Manca o ús erroni dels signes de puntuació que dificulta la lectura fluida de l’escrit.



.Lèxic (L)

-El text té un lèxic genuí i correcte, variat i adequat al tema que es tracta.
-No hi ha interferències d’altres llengües.


Són errors de lèxic:

-Aparició de barbarismes.
-Repeticions de mots o expressions.
-Abús de mots imprecisos (cosa, tenir, agradar, gent...)



.Ortografia (O)

-Ús correcte de les normes i convencions ortogràfiques.


Són faltes d’ortografia:

-Els errors en les vocals i consonants.
-L’accentuació, majúscules i minúscules, abreviatures comunes.
-Ortografia incorrecta de formes i combinacions de pronoms.



.Morfosintaxi (M)

-Frases ordenades i amb sentit complet.
-Concordances correctes.
-Ús correcte de les preposicions i adverbis.
-Absència d’interferències amb d’altres llengües.


Són faltes de morfosintaxi:

-Estructures sintàctiques no genuïnes o bé desordenades.
-Errors en la conjugació verbal.
-Manca de concordança de gènere i nombre o de les formes verbals.
-Ús erroni de preposicions o adverbis.
-Interferències lingüístiques.
-Cacofonies (mal so)



.Presentació (P)

-La presentació i la grafia són satisfactòries, l’escrit té un mínim de netedat, marges i separació entre línies.

-Conté una lletra llegible i entenedora, sense esforç.


Són errors de presentació:

-No respectar els marges dels costats, part superior i inferior.
-No aliniar les ratlles per la dreta.
-Haver un redactat il·legible.
-Abundància de ratlladures.
-Lletra minúscula.


(Criteris adaptats de les proves de Competències Bàsiques pel que fa a la prova de redacció)

(Imatge extreta del blog: ocurrienfebrero)



!!EXERCICIS:

1. Explica què és l’adequació i en què consisteix.

2. Destria la tipologia d’errors que trobem en les següents oracions:

-El professor em demana escriure un text sobre les meves vacances i jo redacto un text sobre el meu esport preferit.

-Tinc que fer els deures per demà.

-Hem van dir que era la lletra seta.

-El text té absència de connectors com: en primer lloc, d’altra banda, per exemple, per acabar...

-La lletra de la redacció té cos 8 i el professor s’ha d’acostar al full de paper per entendre el missatge.

-El text conté un títol per mostra un paràgraf unificat al llarg del redactat.


3. Corregeix els errors vinculats a l’escriptura de l’exercici 2.

4. Cerca vuit errors en la teva darrera redacció a classe i destria els errors segons la seva tipologia. Posteriorment, corregeix-los.


5. Autoavalua’t: què pots fer per tal de millorar en el redactat de textos? Fixa’t en la present fitxa i reflexiona sobre on falles a l’hora d’escriure un text.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;