dissabte, 25 de novembre del 2017

La síl·laba, el diftong i el hiat. Adreçat a l'ESO



LA SÍL·LABA

Què és una síl·laba?

És cadascun dels cops de veu que realitzem quan pronunciem una paraula. Per tant, segons el nombre de síl·labes que trobem en un mot, les paraules es poden classificar en:
.Monosíl·labes: tenen una síl·laba.
Ex:
pot, ruc, nas, foc...

.Bisíl·labes: tenen dues síl·labes.
Ex:
casa, pinta, sorra, fava...

.Trisíl·labes: tenen tres síl·labes.
Ex:
fantasma, pancarta, nevera, caverna...

.Tetrasíl·labes: tenen quatre síl·labes.
Ex:
porteria, motorista, mossegada, calaixera...

.Pentasíl·labes: tenen cinc síl·labes.
Ex:
cavernícola, xafarderia, agrícola, curiositat...

.Hexasíl·labes: tenen sis síl·labes.
Ex:
culturització, incorporació, desestabilitzar, cardiologia...


LA PARTICIÓ DE MOTS

És important conèixer com se separen les paraules a final, ara bé, sempre tenint en compte la separació de les síl·labes. Anem a veure les principals normes de partició de mots:

1. Mai es pot deixar cap vocal sola ni a principi ni al final de ratlla. Únicament s’accepta si està apostrofada.
Ex:
ma-nia, ali-ment, l’a-liment... però mai: a-liment.

2. Amb mots que porten compostos o bé porten un prefix, cal diferenciar les unitats.
Ex:
des-in-to-xic-ar, des-es-pe-rat, mal-hu-mor...

3.Els dígrafs: dues lletres que representen un sol so i a més que es pronuncien com un sol so.

.Així doncs, a final de línia hem de partir els següents grups consonàntics:
rr, ss, sc, ix, l·l, mm, nn, tg, tj, tl, tll, tm, tn, tx, tz.

Ex:
por-ró, pas-sa-dís, es-ce-na, cui-xa, il·legal, im-mò-bil, in-nat, pat-ge, mit-jó, trans-at-làn-tic, guat-lla, at-mos-fe-ra, cot-na, rat-xa, dot-ze.

.No es parteixen a final de línia els dígrafs:
gu, qu, ll, ny.

Ex:
guer-ra, an-gui-la, par-quet, ma-llot, pe-nya.


ELS DIFTONGS

Trobem un diftong quan pronunciem dues vocals en una sola síl·laba, és a dir, en un sol cop de veu. D’aquesta manera, una síl·laba actua com a nucli i l’altra l’acompanya. Les vocals realitzen la funció de nucli, en canvi, l’altra, la vocal que acompanya s’anomena dèbil, i únicament pot ser una «i» i una «u».

Ex:
boi-na, ca-uen, seu...

!!!La norma dels diftongs fa que no es compleixin del tot les normes d’accentuació. Per tant, només accentuarem les paraules planes que acaben amb diftong decreixent:

Ex:
cantàveu, dormíssiu, seríeu, voldríeu...


En canvi:
ca-uen: seria plana, té la síl·laba tònica a la ca, ara bé, hauria de portar accent segons la norma de les planes, emperò, com que està afectada per un diftong, aquesta norma no es compleix. Només accentuarem les paurales planes que acaben amb diftong decreixent.

D’altra banda, per exemple, aquests dos mots no s’accentuen d’acord amb les normes d’accentuació:
jo-ia, ri-uen.

Ja que són planes i no s’accentuen perquè finalitzen en vocal, vocal + essa, -en / -in.

Els diftongs poden ser creixents i decreixents.


DIFTONGS CREIXENTS:

qua, qüe, qüi, quo, gua, güe, güi, guo.

És ben senzill recordar-los d’una tirada, com una cantarella i no oblidar-los per sempre més.
En veiem alguns exemples:

qua: quatre 
qüe: qüestió [sense dièresi hi posa «qestió»]
qüi: adeqüi [sense dièresi hi posa «adeqi»] 
quo: quota 
gua: guant
güe: ungüent [sense dièresi hi posa «ungent»]
güi: pingüí [sense dièresi hi posa «pinguí]
guo: paraiguot



DIFTONGS DECREIXENTS

Els diftongs creixents són els que compleixen el següent ordre:

vocal dèbil («i» o «u») seguida del nucli. Segons això, podem trobar les següents combinacions:

ia: iaia ua: guant
ie: ien ue: qüestió
io: iodar uo: quota
iu: iuca (planta) ui: preui

Els diftongs creixents només poden aparèixer en tres posicions:

.Quan la «i» és a inici de mot:

ia (iambe), ie (iemenita), io (ioga), iu (iugoslau).

.Quan la «i» i la «u» van entre dues vocals: boia, noia, peuet...

.Quan la «u» es pronuncia en els grups:

gua (aigua), qua (quatre), güe (aigüera), qüe (seqüència), güi (ambigüitat), qüi (terraqüi), guo (llenguota), quo (quotidià).


EL HIAT

Quan trobem dues vocals que es troben juntes però que es pronuncien en síl·labes diferents estem davant d’un hiat.

Exemples:
aeri (a-e-ri), teatre (te-a-tre), guia (gui-a), tieta (ti-e-ta), tió (ti-ó), grua (gru-a)...


!Podeu reforçar o ampliar la informació en els enllaços següents:




!Pots consultar la lliçó en format vídeo:
https://www.youtube.com/watch?v=QvVnW7jjpEk




(Adaptació: Diversos, (2008). Llengua catalana i literatura, 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: Diari Ara)


!!EXERCICIS:

1. Defineix què és un mot monosíl·lab i escriu-ne vuit exemples.

2. Explica la diferència que hi ha entre un diftong i un hiat. Posa un parell d’exemples de cadascun.

3. Compta les síl·labes de les paraules següents:
cuixa ( ), fullaraca ( ), llibertinatge ( ), malencaminar ( ), partició ( ), xafarderia ( ),
desesperat ( ), pot ( ), fava ( ), considerar ( ), multimilionaris ( ), propines ( ), pinyol ( ).

4. Subratlla el diftong i esmenta la seva tipologia.
cau, qüestió, quota, aigua, noia, pou, pingüí, via, iode.

5. Quins són els dígrafs que es poden separar al final de línia? Escriu-los.

6. Podem separar una vocal a final de ratlla i deixar-la sola? Quin és el cas excepcional de separació de vocal que s’accepta a final de línia?

7. Explica què és un hiat i escriure-ne cinc exemples. Com podem localitzar un hiat en una paraula?

8. Per què és important saber separar les paraules amb síl·labes?

9. Crea un vídeo per explicar la present fitxa en suport mp4. Pots ajudar-te del mòbil.

10. Inventa una regla mnemotècnica per recordar els diftongs creixents i els decreixents.

11. Crea un exercici per treballar els diftongs a l’aula, però no el resolguis, que ja ho farà la resta de la classe.

12. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis sobre la síl·laba, el diftong i el hiat. Què és el que has de recordar i tenir present a l’hora d’escriure? Per què? T’ha servit aquest fitxa per anar endavant i millorant en la teva escriptura? Per què?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;