diumenge, 16 d’abril del 2017

Ser i Estar relatiu als adjectius. La nova gramàtica de l'IEC (1)

.El verb ser s’empra tradicionalment amb adjectius com: solter, casat, jubilat, calb, cec, sord, coix, viu o mort. Ara bé, el verb estar s’usa de manera més habitual sense establir cap diferència a nivell semàntic.

Ex:
-La Joanna és / està soltera.
-El professor és / està calb.
-El meu veí és / està cec.

En alguns dominis geogràfics, com per exemple a la zona de Lleida o per terres valencianes hi ha tendència a utilitzar estar en aquests casos.


.Pel que fa a l’estat civil o laboral, on apareixen mots com (casat, solter, jubilat), així com també la caracterització d’alguna persona com: calb, cec, coix, manc, sord) hem d’emprar ser.

Ex:
-La Maria és casada i jubilada.


.Si s’utilitza estar en aquests casos indica un canvi que de vegades és de caire passatger.

Ex:
-Avui estic sord.
-Estic jubilada.
-Deuen estar casats.


.L’adjectiu casat si s’acompanya d’un complement de companyia apareix en termes generals amb el verb estar.
Ex:
-Estic casat amb una noia de Terrassa.




(Adaptat de l’IEC)
(Imatge extreta de: avueltasconele)


!!EXERCICIS:

1.      Realitza un petit esquema sobre què cal saber d’aquesta fitxa.
2.      Segons la fitxa, quan hem d’escriure ser i quan estar? Veus clarividència en la nova norma? Per què?
3.      Fòrum: t’ha servit la present llengua per millorar en l’escriptura de la llengua catalana? Per què?


2 comentaris:

Unknown ha dit...

Hola Josep Maria, nomes et vull dir MOLTES GRACIES per haver creat aquest blog tant ben fet i amb tantissima informacio. Soc una catalana de les que mai varen poder aprendre el catala a l'escola i el teu bolg es mes clar que qualsevol gramatica. No he trobat cap manera de contactar-te per dir-t'ho, aixi que ho faig aqui esperant que ho llegeixis. Potser nomes proposar-te que fessis un mini index a la seccio de gramatica com a minim ja que m'ha costat una mica trobar algunes coses perque no sabia que havia de posar a la busqueda o perque ho escrivia malamente (faig moltes faltes).... T'ho dic tambe pensant en els castellanoparlants del meu curs de catala a qui penso recomenar el teu blog. GRacies !!! Carme

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Carmen,

Moltes gràcies per les teves paraules. El blog està per a millorar i està obert a tothom que vulgui. M'encantaria fer l'índex, el núvol d'etiquetes, però no em va permetre fer-ho, si ho hagués fet al principi de tot...

De totes maneres, la gramàtica està molt completa i segueixo introduint materials en nivells més elevats.

Les circumstàncies de la vida ens porten per diferents camins i si jo hagués nascut per exemple l'any 1969 potser em trobaria igual. Però sóc del gener del 1976.

Aprofito per corregir-te les faltes, així aprendràs:

només (aguda), gràcies (esdrúixola), tan ben (= "tan bien..."), tantíssima (esdrúixola), informació (aguda), soc (correcte, ja no cal accentuar-lo, octubre del 2016, noves normes), és (=es castellà, si equival a "se" castellà no s'accentua, perquè és pronom), així (aguda), aquí (aguda), índex (plana), secció (aguda), gramàtica (esdrúixola), mínim (plana), perquè (resposta, explicació), cerca (no "búsqueda"), també (aguda).

Et recomano sobretot que revisis la pàgina d'accentuació perquè milloraràs i reduiràs moltíssimes faltes d'ortografia:

https://llengilitcat.blogspot.com.es/2014/11/laccentuacio-adrecat-batxillerat.html

https://llengilitcat.blogspot.com.es/2016/06/laccentuacio-de-la-e-revisem-els.html

https://llengilitcat.blogspot.com.es/search?q=L%27accentuaci%C3%B3+de+la+o


Per qualsevol dubte em pots preguntar. Mail:

josepma1976@yahoo.es



Si em sorgeix alguna idea sobre el que em dius per enllaçar un índex, creu-me que ho faré, de debò. Ho pensaré si puc fer-ho. El blog quan tens la cerca feta et fa anar endarrere: "entrades més antigues", al marge dret al fons de la pàgina.

Moltes gràcies de nou i endavant!!!

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;