dilluns, 23 d’abril del 2012

Examen del PPAS (14). Adreçat al PPAS i Batxillerat.


                               
                        


                             EXAMEN DE CATALÀ: RECUPERACIÓ DE PPAS

                                Molta sort!!

  1. Llegeix el text i redacta un breu resum de les idees principals en sis línies (1 p) (límit 6 F)
  1. Escriu un sinònim de cada paraula assenyalada (1 punt)

Caure bé

Carles Capdevila, Avui, 11-2-2009
Recordo una de les meves primeres feines. Tothom coincidia a malparlar d'una companya incomplidora i gandula. Al final la van acomiadar. El seu últim dia vaig presenciar una cerimònia d'hipocresia en la qual els que més la detestaven i l'havien criticat es dedicaven a abraçar-la amb una exhibició impúdica de falsa solidaritat que no oblidaré mai. Trobo lògic mantenir les formes, i entenc que no calia fer sang i dir-li a la cara que no sabia com ens alegràvem de perdre-la de vista. Però ¿calia mentir i dir que allò era tan i tan injust i que no podia imaginar com la trobaríem a faltar?

A vegades hi ha una estratègia poruga: per si de cas me'l torno a trobar. A vegades és un atac sobtat d'empatia amb el perdedor. Però en general és una manera molt curiosa i catastròfica de gestionar les situacions incòmodes: fugir-ne. Quan s'ha de repartir una bronca a la feina, el debat entre càrrecs intermedis és qui li ho dirà. I ja pots comptar que l'elegit no ho farà amb arguments, sinó encolomant-li a un altre el mort amb una frase delegativa: "Jo em limito a comunicar-t'ho, no és decisió meva, ja saps com és". Quan una parella d'amics se separa, te'n ve un dient que talla amb l'altre i el felicites per ser tan valent. Et ve l'altre plorant i el consoles dient que no hi ha dret. Molts pares d'adolescents cedeixen perquè tenen l'autoestima tan baixa o han entès tan poc la seva responsabilitat educadora que són incapaços de suportar la idea que el fill els faci morros una tarda. O els angoixa la idea de caure malament a uns altres pares que no coneixen de res i sí que hi deixen anar el seu fills, allà on ells tenien clar que no deixarien anar el seu.

La tendència a no mullar-nos per covardia és tan creixent que quan topem amb un personatge volgudament autoritari, malcarat, dels que s'esforcen per ser provocadors o impopulars, tendim a concloure que "aquest almenys diu la veritat". I no crec que sigui cert. Es pot ser sincer i coherent de forma educada i empàtica, i es pot mentir i manipular sota el posat de justicier sense manies que diu sempre el que pensa. Però el que em sembla impossible és exercir de forma coherent i honesta el paper de pare, mestre, amic o gestor des del pànic a decebre algú, des de la feblesa de no saber aguantar una situació incòmoda, i des de la utopia absurda de pretendre caure bé a tothom.


  1. Escriu la funció dels sintagmes en negreta (1 punt)

      .Els adolescents emprenedors escriuen atents.

      .El repartidor de diaris que anava cap al quiosc.

      .Ells són lluny de comprovar-ne la hipòtesi.

      .Els vidres amb dibuixos de gebre agraden molt a la mainada.


  1. Anomena el subjecte i el predicat de les següents oracions: (1 punt)

      .M’agrada que seguis al meu costat.

      .Resulta difícil entendre’t.

      .Els infants juguen a escacs.

      .El que dius és una batanada.


  1. Corregeix els errors gramaticals o d’ortografia que vegis en  les oracions: (1p)

      .Aquest vespre no ha vingut gaira noia a la disco.

      .Aquest llauna? Qui l’ha tirat?

            .Aquell cotxe va col·lisionar amb un camió a l’autopista.

       .Estic decepcionat perquè l’alumnat podria fer-ho millor.

        
      6.   Escriu els següents números amb lletres: (1p.)

      1.0700.315:

      593.283:

      92017:

       0:


  1. Col·loca el temps verbal amb la correlació temporal adecuada: (1 punt)

      .Si em donessis un obsequi, t’ ho _______________ (agrair)

      .Menjaríem si __________________(tornar) al restaurant.

      .Si compressin les eines de treball ______________ (poder) exercir la feina.

      .Li hauria agradat que hi ___________________ (participar)


  1. Redacta un text de 100 paraules sobre què en penses de la situació de crisi que tenim al nostre país. Idees: propostes per a superar-la, reactivar l’economia, si el govern ha pres mesures, si afecta a tothom igual… (3 punts) (límit 6 F).

(Imatge extreta de: ca.wikipedia.org)


!!EXERCICIS:

-Respon el següent examen en una hora de temps.

-Fes pràctica reflexiva amb els dubtes que t'has trobat en realitzar l'examen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;