dilluns, 27 de febrer del 2012

Grafies TJ, TG, TX, IG. Adreçat a tot l'alumnat.


.Escrivim TJ davant a, o, u:

Ex:

platja, pitjor, mitjó...


.Escrivim TG davant E, I:

Ex:

fetge, metge, heretgia...


Excepcions:

.Diversos mots s'escriuen amb DJ:

adjectiu, adjurar, adjacent, adjudicar...


.Escrivim TX:

A) Aprincipi de mot: txec.

B) Enmig de mot: cotxe, fletxa, fitxa, cautxú, butxaca, Meritxell...

c) A final de mot quan els derivats presenten el so [j] o [dj]: empatx - empatxar


.Escrivim IG:

-A final de mot si els derivats presenten el so de [j] o de [dj]:

Ex: assaig -assajar, lleig -lletja, faig, roig, maig, mareig...


.Escrivim G:

-A final de mot darrere I:

Ex: mig, desig, enuig, rebuig


(Adaptat de Cruïlla)

(Imatge extreta de: jordibeltran.com)


!!EXERCICIS:

-Redacta deu oracions amb paraules d'aquesta fitxa.

-Escriu tj, tg, tx, j, g o ig segons on calgui:

via__e, pla__a, avanta__e, desi__és, empa__, bu__aca, corre__a, fi__a, lle__, __apela, bo__, si__a, assa__ar, llo__a, escle__a, passe__, escabe__ar, __eroglífic, ma__estat, __iscle, bombarde__, __ulivert, __ocolota, trepi___ada, salsi___a, diumen__e, degote___, a__udicar.

2 comentaris:

kirian miralles ha dit...

Kirian


1-L'altre dia vaig anar de viatge ah Atenes.
2-Vaig anar a Hollywood.
3-Tinc el desig que em toqui la loteria.
4-Al cotxe que mes m'agrada es un BMW.
5-Tinc una amiga que es diu Meritxell.
6-Vaig anar al metge.
7-Em va donar un mareig en el vaixell.
8-Em vaig comprar un bolígraf roig.
9-A Aquiles li van llençar una fletxa al taló.
10-El meu amic es molt lleig.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Kirian!

Molt bé, gràcies per participar en aquesta fitxa.

Et corregeixo algunes faltes:

a Atenes, El cotxe que més...és un, al vaixell, Aquil·les, és molt lleig.

Recorda que 'és' del verb 'ser' porta accent.

M'anoto el teu bon treball i si ho desitges pots realitzar l'altre exercici o altres activitats del blog i aniràs millorant en l'escriptura.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;