dijous, 16 de setembre del 2010

Gramàtica. El subjecte i el CD. Adreçat a tot l'alumnat.


En aquesta fitxa podreu treballar les diferències entre el subjecte (qui realitza l'acció) i el CD (qui la rep; i que respon a la pregunta que o quina cosa). Recordeu que quan el complement que hi ha darrere del verb es pot invertir i posar al davant de l'oració sense alterar res, és a dir, que es pot llegir igual de bé, llavors aquest complement que hi ha darrere del verb fa de Subjecte.Dita aquesta petita trampa, l'exercici ja no té cap misteri.
N.B. A dalt al dibuix teniu els pronoms que substitueixen al CD i també al CI.

!! EXERCICI:

-Digues si l'element destacat de cada oració fa la funció de subjecte o de CD.

.Ja ha après la lliçó.

.Ara vénen els tècnics.

.Això ofèn la meva sensibilitat.

.Li agrada la ceba tendra.

.Aviat arribarà la calor.

.Venen mobles vells.

-Escriu deu oracions més. Cinc que continguin un subjecte i cinc amb un CD.

2 comentaris:

Unknown ha dit...

Hola,
he trobat aquest bloc cercant una imatge de gramàtica que il·lustrés una mica l'entrada al nostre bloc i he fet us d'aquest Snoopy envoltat de pronoms. Estic mirant una mica el bloc per agafar idees, aquest any em toca fer català tot i que sóc professora de ciències (sí.......), i estic posant en pràctica un bloc d'aula. M'ha semblat oportú comentar-t'ho per si tens inconvenient en què fem us de la imatge i si de pas també et pot ser d'utilitat alguna de les coses que hi ha penjada al nostre bloc.
http://laulavirtual.blogspot.com

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola!
de fet l'Snoopy tampoc és meu, per tant, deu ser d'ús comú. Bé, m'alegro de coneixe't telemàticament i ja ho saps, si et serveix materials o coses del meu blog, pots agafar-les,vol ser un ús i una ajuda per tothom, profes i alumnes. Jo també visitaré el teu.

Gràcies.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;